#noutăți e-Transport

Set de reguli privind monitorizarea vehiculelor prin GPS în sistemul RO e-Transport

22.07.2024

Set de reguli privind monitorizarea vehiculelor prin GPS în sistemul RO e-Transport

Conform noii proceduri pentru e-Transport, stabilită prin Ordinul ANAF 1.337/2024 și detaliată recent, transporturile rutiere de bunuri trebuie să fie monitorizate în timp real prin GPS. Această măsură a fost inițial stabilită prin OUG 115/2023. În acest context, aplicația mobilă aferentă sistemului e-Transport este deja disponibilă.

Conform procedurii, dacă vehiculul este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, cum ar fi tahografele inteligente, operatorul de transport trebuie să se asigure că acestea funcționează corect pe întreaga durată a transportului. Înainte de plecare, se introduc codurile UIT în dispozitive, care după finalizarea transportului trebuie dezactivate.
„În situația (...) în care vehiculul de transport este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să asigure buna funcționare a respectivelor dispozitive pentru a îndeplini cerința transferului datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport. Înaintea pornirii pe traseu a unui transport care face obiectul Sistemului RO e-Transport sunt obligatorii introducerea codurilor UIT și atribuirea acestora dispozitivelor de transmitere automată a datelor de poziționare cu care este echipat vehiculul de transport în vederea transmiterii către serverele ANAF. După terminarea transportului, dispozitivele de transmitere automată a datelor de poziționare nu vor avea alocate coduri UIT”, prevede actul normativ.

Pe de altă parte, dacă vehiculul nu e echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier e obligat să echipeze vehiculele cu dispozitive de tip telefon mobil, pe care au fost instalate în prealabil modulele informatice care să faciliteze transmiterea datelor de poziționare GPS.

„În situația (...) în care vehiculul de transport nu este echipat cu dispozitive de transmitere automată a datelor de poziționare, operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit (dispozitive de tip telefon mobil funcționale) pe care au fost instalate modulele informatice puse la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare. Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit de la utilizatorii Sistemului RO e-Transport, sub orice formă inteligibilă de prezentare”, prevede ordinul.

În acest caz, șoferul e obligat să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT înainte de începerea transportului, iar apoi să oprească dispozitivul după livrarea bunurilor.
„În cazul unui transport de bunuri pentru care există obligația declarării în Sistemul RO e-Transport, efectuat cu un vehicul de transport dotat cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, conducătorul vehiculului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare și să introducă codurile UIT aferente transportului înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național. Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT. Codul UIT poate fi prezentat sub orice formă inteligibilă”, este precizat în ordinul ANAF.

Alte articole e-Transport

e-Transport SmartTAX v2

e-Transport SmartTAX v2

09.08.2024

Funcționalitățile modulului e-Transport SmartTAX au fost actualizate și extinse pentru a răspunde atât ultimelor modificări legislative cât și diferitelor [... mai mult]