Fațete ale reformei ANAF: Antifrauda revine la vechile metode ale Gărzii Financiare, apare un vicepreședinte care se concentrează pe digitalizare
15.03.2024
"Sunt propuse modificări structurale ale ANAF pentru a consolida lupta împotriva evaziunii fiscale și a activităților ilicite din sfera economică. Acestea includ reorganizarea la nivelul structurilor teritoriale ale Direcției Generale Antifraudă, cu implementarea planificată pentru 1 ianuarie 2025, precum și îmbunătățirea infrastructurii materiale pentru a spori eficiența operațiunilor anti evaziune. În plus, se propune descentralizarea activității Direcției Generale Mari Contribuabili pentru a asigura inspecții fiscale mai rapide și mai eficiente, cu scopul de a îmbunătăți colectarea veniturilor la bugetul general consolidat", a declarat ministrul Finanțelor, Marcel Boloş
Guvernul a adoptat în data de 14 martie 2024 o Ordonanță de Urgență care conține „măsuri pentru consolidarea capacității instituționale” a ANAF. Una dintre măsuri vizează revenirea la putere a structurilor locale antifraudă, așa cum se întâmpla în deceniul trecut, pe vremea Gărzii Financiare.
Principale măsuri vizate de ordonanță:
- înființarea unui nou post de vicepreședinte ANAF care va coordona în mod direct activitatea de digitalizare, numit prin decizie a prim-ministrului;
- începând cu data de 1 mai 2024 va funcționa Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, prin absorbția de către ANAF;
- se înființează noi funcții publice specifice, cum ar fi: inspector antifraudă, inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector șef direcție antifraudă, inspector șef serviciu antifraudă;
- OUG introduce reglementări referitoare la faptul că nerespectarea secretului fiscal de către personalul ANAF atrage răspunderea potrivit legii;
- Introducerea funcțiilor publice specifice aferente DGAF din cadrul ANAF.
Întregul act normativ poate fi descărcat și consultat aici.
Platforma noastră inteligentă de raportare, SmartTAX.ro, oferă cea mai favorabilă raportare funcționalitate/preț în ceea ce privește e-Factura, pentru a facilita colaborarea cu autoritățile fiscale. Contactează-ne pentru a afla mai multe detalii.